Mindfullness stemmingsstoornissen

Mindfulness-training is gebaseerd op twee pijlers. Enerzijds is er de cognitieve gedragstherapie, anderzijds is er de mindfulness aandachtstraining.
Cognitieve gedragstherapie gaat uit van de interactie tussen gevoelens, gedachten en gedrag. Het is gebaseerd op de vaststelling dat negatieve gedachten kunnen bijdragen tot psychische klachten. Stresserende gebeurtenissen kunnen leiden tot dergelijke negatieve gedachten en onderhouden zo negatieve gevoelens en lichamelijke spanningen. Ook welke actie je onderneemt om hiermee om te gaan heeft een invloed op je gevoelens.
Mindfulness, ook wel aandachtstraining genoemd, vloeit voort uit een meditatietechniek die reeds meer dan 2500 jaar oud is. Mindfulness laat je moment na moment opnieuw contact maken met het nu. Het leert je stilstaan bij je huidige gedachten, gevoelens en gewaarwordingen en hoe je hier bewust mee kan omgaan.
Mindfulness werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met onbehandelbare lichamelijke pijn door Jon Kabat-Zinn. Hij noemde deze training MBSR, de afkorting van Mindfulness Based Stress Reduction. Er bestaat inmiddels ook een variant die meer aandacht geeft aan de relatie tussen gedachten en gevoelens: Mindfulness Based Cognitive Therapy. Het is deze training die door ons aangeboden wordt.

Beiden zijn wetenschappelijk onderzochte methodes die de psychische weerbaarheid verhogen.
Internationaal wetenschappelijk onderzoek toonde inmiddels aan dat MBSR/CT:
- herval van depressie kan voorkomen
- doeltreffend kan zijn voor mensen met allerlei klachten ten gevolge van stress
- de stressbestendigheid kan verhogen

Aangewezen bij ?
Piekeren is één van de mechanismen die mensen kwetsbaar maken voor psychisch lijden (stress, depressie, angst). Piekeren geeft aandacht aan zaken uit het verleden of zorgen van morgen en verhindert te leven in het nu. De meditatie-oefeningen die we gebruiken in de mindfulnesstraining helpen om de aandacht wel op het hier en nu te richten. Via de oefeningen leer je gedachten, gevoelens en gewaarwordingen sneller op te merken en er op een bewustere manier mee om te gaan.
Via de training verhoog je je weerbaarheid tegen stress en werk je actief aan het voorkomen van herval in depressie of stressklachten. Ook helpt mindfulness bij het omgaan met pijnklachten.
De training is erg intensief en deelname is enkel aangewezen wanneer het psychisch lijden niet meer te acuut is. Tijdens een kennismakingsgesprek dat vooraf gaat aan de inschrijving wordt ingeschat of de training op dit moment aangewezen is.
Deze training vereist geen voorkennis en het is geen praatgroep. Het zijn voornamelijk ervaringen opgedaan tijdens de oefeningen die centraal staan en besproken worden.


Werkwijze
De training bestaat uit 8 groepssessies van 2 uur. Wekelijks wordt 1 sessie gegeven. De training wordt drie maal per jaar gegeven, telkens op donderdagen: één avondreeks in januari-maart (17-19u), twee namiddagreeksen (september-november en april-juni, van 15 tot 17u). Tijdens de training werken we met praktische aandachtsoefeningen en opdrachten. Er wordt steeds uitgelegd op welke manier deze oefeningen de psychische weerbaarheid kunnen verhogen.
Bij deze cursus is het oefenen tussen de sessies door minstens even belangrijk als de sessies zelf. Schrijf je dus enkel in als je besloten hebt om de acht sessies te volgen en dagelijks tijd (+/-1u) te besteden aan oefenen (o.a. meditatieoefeningen m.b.v. MP3).

Deelname aan de reeks kost 160 euro voor ambulante patiënten (voor opgenomen patiënten is dit begrepen in de ligdagprijs). Aan de inschrijving gaat steeds een kennismakingsgesprek vooraf, waarin gekeken wordt of mindfulness op dat moment geïndiceerd is. De kostprijs voor een intake bedraagt 30 euro.


Contactpersoon: Tania Jacobs, klinisch psychologe en gedragstherapeute, 013/380511, Tania.jacobs@sad.be