Veelgestelde vragen

Filter de veelgestelde vragen:

  • Geestelijke gezondheidszorg: Welke documenten moet ik meenemen bij een opname?

    • Identiteitskaart (e-ID)
    • Verwijsbrief van je arts
    • Eventueel: medische verslagen
    • Volledig overzicht van de medicatie die je neemt (naam en toedieningswijze)
    • Thuismedicatie 
    • Eventueel: attest van de adviserend geneesheer van je ziekenfonds voor geneesmiddelen die enkel na zijn beslissing terugbetaald worden
    • Klevertjes van je ziekenfonds
    • In geval van hospitalisatieverzekering: in te vullen formulieren of verzekeringskaart
    • Telefoonnummers van je contactpersonen

  • Geestelijke gezondheidszorg: Waar meld ik me aan op de dag van opname?

    Op het afgesproken tijdstip meld je je aan bij het onthaal van PZ Sint-Annendael. Nadat je ingeschreven bent, vergezelt een verpleegkundige je naar je afdeling en maakt je daar verder wegwijs.

    Liefst breng je een familielid of vriend mee. Wij vinden het immers belangrijk om kennis te maken met mensen die voor jou een rol spelen in je herstelproces.

  • Geestelijke gezondheidszorg: Moet ik mijn hospitalisatieverzekering op de hoogte brengen van mijn opname?

    Ja. Sommige hospitalisatieverzekeringen voorzien bijkomende tegemoetkomingen voor een opname in een psychiatrisch ziekenhuis. Breng daarom je verzekeraar op de hoogte, liefst vooraf. Sommige verzekeraars regelen de betaling rechtstreeks met het ziekenhuis, via een derdebetalersregeling.

  • Geestelijke gezondheidszorg: Hoeveel kost een opname in het psychiatrisch ziekenhuis?

    Dat hangt van een aantal factoren af, zoals je kamerkeuze, of je verhoogde tegemoetkoming bij je ziekenfonds geniet en of je een hospitalisatieverzekering hebt.

    Lees meer over de kosten ›

  • Geestelijke gezondheidszorg: Wat als ik mijn factuur niet kan betalen?

    Dan neem je best contact op met de dienst Patiëntenadministratie om een afbetalingsplan op te stellen.

    *Verstuur geen medische gegevens via e-mail.

  • Geestelijke gezondheidszorg: Wat kan de sociale dienst voor mij doen?

    De maatschappelijk werkers bieden je hulp in verschillende domeinen: 

    • psychosociale ondersteuning
    • ondersteuning in de thuissituatie
    • wonen, werken
    • sociaal-administratieve-juridische zaken
    • overleg met externe diensten 
    • organiseren van hulpverlening
    • inkomen en financiën

    Medewerkers

    Een overzicht van de maatschappelijk werkers vind je per afdeling:

    Psychiatrisch ziekenhuis:


    Contact opnemen

    Tel. 013 38 05 11 (onthaal)

  • Geestelijke gezondheidszorg: Wat zijn de bezoekuren?

    Psychiatrisch ziekenhuis

    De bezoekuren verschillen van afdeling tot afdeling:

  • Geestelijke gezondheidszorg: Waar kan ik terecht met een klacht of suggestie?

    Met klachten of suggesties kun je terecht bij onze interne klachtenbehandelaar of externe ombudsdienst ›

  • Ouderenzorg: Hoe kan ik mij inschrijven voor het woonzorgcentrum, kortverblijf of dagcentrum?

    Lees hierover meer op de pagina opstart zorg ›

  • Ouderenzorg: Wat gebeurt er als ik bovenaan de wachtlijst sta, maar nog niet wil verhuizen naar het woonzorgcentrum?

    De wachtlijst is altijd vrijblijvend en verplicht je tot niets. Als je nog niet wil verhuizen naar het woonzorgcentrum, blijf je op de wachtlijst staan en behoud je ook je plaats in de rangschikking.

    Lees meer over inschrijven op de wachtlijst bij Huize Sint-Augustinus ›

    Lees meer over inschrijven op de wachtlijst bij OLV Ster der Zee ›

  • Zijn er ook tweepersoonskamers?

    Nee, er zijn enkel eenpersoonskamers.

  • Ouderenzorg: Wie breng ik op de hoogte van mijn verhuis naar het woonzorgcentrum?

    Breng je ziekenfonds en zorgkas op de hoogte. Het is niet verplicht om je adres te wijzigen. Voor meer info kun je terecht bij de sociale dienst.

    Lees hier meer over de sociale dienst van Huize Sint-Augustinus ›

    Lees hier meer over de sociale dienst van OLV Ster der Zee ›

  • Ouderenzorg: Mag ik mijn kamer inrichten met eigen meubelen?

    Ja, je mag je kamer inrichten met je eigen meubelen. Dat gebeurt in samenspraak met onze medewerkers.

  • Ouderenzorg: Hoeveel kost een kamer in een woonzorgcentrum?

  • Ouderenzorg: Wat als ik mijn factuur niet kan betalen?

    Dan neem je best contact op met onze sociale dienst. Zij zullen je verder helpen. 

    Lees hier meer over de sociale dienst van Huize Sint-Augustinus ›

    Lees hier meer over de sociale dienst van OLV Ster der Zee ›

  • Ouderenzorg: Wat zijn de bezoekuren?

    Woonzorgcentrum Huize Sint-Augustinus en OLV Ster der Zee

    Onze beide woonzorgcentra zijn open huizen en hebben geen bezoekuren. Familie en vrienden zijn altijd welkom. Vanaf 21 uur is de ingang weliswaar gesloten, maar ook dan is bezoek mogelijk. Wel vragen wij om ‘s avonds de nodige stilte te respecteren om anderen niet te storen.


    Openingsuren sociale dienst 

    Maandag - vrijdag: 9 uur tot 16.30 uur 

    Zaterdag en zondag: gesloten 

  • Ouderenzorg: Wat kan de sociale dienst voor mij doen?

    De maatschappelijk werkers bieden je hulp in verschillende domeinen: 

    • psychosociale ondersteuning
    • ondersteuning in de thuissituatie
    • wonen, werken
    • sociaal-administratieve-juridische zaken
    • overleg met externe diensten 
    • organiseren van hulpverlening
    • inkomen en financiën

    Woonzorgcentra: 


    Contact: 

    Huize Sint-Augustinus: tel. 013 35 50 00

    OLV Ster der Zee: tel. 013 35 23 00

  • Ouderenzorg: Waar kan ik terecht met een klacht of compliment?

    Lees hier meer over de klachtenregeling Huize Sint-Augustinus ›
    Lees hier meer over de klachtenregeling OLV Ster der Zee ›