Sinds 2002 heeft België een wet die je rechten als patiënt duidelijk omschrijft. Deze wet legt ook de basis voor een goede en duurzame relatie tussen de patiënt en de zorgverlener. In 2024 onderging de wet enkele belangrijke wijzigingen.
De wet verduidelijkt onder meer de toegang van de patiënt tot zijn patiëntendossier, de rol van vertrouwenspersoon en de vertegenwoordiging van patiënten die hun rechten niet zelf kunnen uitoefenen. Ook werden er ombudsdiensten opgericht waar een patiënt een klacht kan neerleggen.
Een heldere omschrijving van je patiëntenrechten lees je op www.patientrights.be.
We vinden het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent over je zorg en dat je een open communicatie hebt met je zorgverleners. Zo kan je de best mogelijke zorg krijgen die aansluit bij jouw behoeften en wensen.
Je hebt het recht om, samen met je arts, je elektronisch dossier in te kijken. Je kan ook een gratis afschrift (kopie) vragen. Je arts zal dit binnen de 15 dagen mogelijk maken.
Gegevens over derden kunnen we niet delen. Soms kan de arts ook beslissen dat er een therapeutische reden is om gegevens niet te delen. In dat geval zal hij de reden hiervoor toelichten. Je kan ook laten weten dat je bepaalde gegevens niet wil weten.
Je kan als patiënt zelf een verzoek tot inzage of een afschrift indienen.
Ook is het mogelijk dat een vertrouwenspersoon of een vertegenwoordiger dit doet. Je dient deze dan aan te duiden via het Formulier aanwijzing van een vertrouwenspersoon of het Formulier aanwijzing van een vertegenwoordiger.
Vul het Aanvraagformulier inzage/afschrift zorgdossier in en bezorg dit aan het medisch secretariaat via medisch.secretariaat@sad.be.
Ben je nog in opname? Dan kan je jouw verzoek tot inzage ook mondeling indienen bij je behandelend arts of een zorgverlener van het team. Een verzoek tot afschrift moet altijd via het formulier ingediend worden.
Ons secretariaat zal telefonisch een afspraak met jou maken om binnen de 15 dagen na aanvraag jouw dossier te komen inzien of de gevraagde gegevens te komen afhalen. Je dient je hiervoor aan te melden aan het onthaal van PZ Sint-Annendael, Vestenstraat 1, 3290 Diest. Je ondertekent bij afhaling een verklaring voor ontvangst. Belangrijk: neem je identiteitskaart mee.
De gegevens uit het patiëntendossier dienen door de aanvrager zelf afgehaald te worden in PZ Sint-Annendael. Dit is noodzakelijk om de identiteit van de aanvrager te kunnen controleren, zodat onbevoegden geen misbruik kunnen maken van de gegevens van onze patiënten en bewoners. Breng daarom zeker je identiteitskaart mee. In kader van bewindvoering over de persoon, is het ook noodzakelijk om het vonnis mee te brengen.